Praca inżynierska – Dariusz Rumiński

Temat: Badania wybranych elementów optyczno-świetlnych oświetlenia sygnałowego pojazdu samochodowego

Streszczenie pracy:

Przedmiotem rozważań przedstawionych w niniejszym  opracowaniu jest koncepcja budowy stanowiska laboratoryjnego do badań wybranych elementów optyczno-świetlnych oświetlenia sygnałowego pojazdu samochodowego.

Autor opracował fotometryczną metodę badawczą mającą na celu zbadanie parametrów, jakie stawiane są współczesnym lampom sygnałowym. 

W pierwszych rozdziałach pracy przedstawiono wiedzę teoretyczną z dziedziny wymagań konstrukcyjnych stawianych źródłom światła stosowanych w lampach sygnałowych pojazdów samochodowych. Następnie dokonano opisu konwencjonalnych źródeł światła jak i tych w technologii LED. W następnym rozdziale dokonano przeglądu konstrukcji lamp oraz opisano rozwój oświetlenia sygnałowego pojazdów samochodowych.

W kolejnym rozdziale omówiono wymagania fotometryczne stawiane oświetleniu sygnałowemu pojazdów samochodowych. W tym rozdziale zostały zestawione i opisane normy wg których należy projektować oświetlenie sygnałowe. W pracy normy zostały wykorzystane do sprawdzenia już wyprodukowanych lamp.

W rozdziale ostatnim przedstawiono projekt stanowiska do pomiarów fotometrycznych. Opracowano koncepcję pomiaru oraz procedurę badawczą z wykorzystaniem stworzonego stanowiska.

Stworzenie stanowiska goniometrycznego znacznie uprościło procedury badawcze pozwalając sprawniej mierzyć podstawowe parametry fotometryczne lamp sygnałowych.

W ramach niniejszej pracy zaprojektowano stanowisko do kompleksowych badań fotometrycznych oświetlenia sygnałowego pojazdu samochodowego, będzie ono wykorzystane w laboratorium elektrycznego wyposażenia pojazdów samochodowych, jako stanowisko dydaktyczne dla studentów. W skład stanowiska wchodzi: goniometr sterowany przez komputer PC, luksomierz, zespół lamp sygnałowych oraz zasilacz stabilizowany o regulowanym napięciu wyjściowym. Zastosowany zasilacz umożliwia badanie i symulację działania lamp samochodowych w zakresie rzeczywistej zmiany napięcia zasilającego akumulatora samochodowego.

Opracowano materiały dydaktyczne w formie instrukcji laboratoryjnej, zawierające procedury badawcze na potrzeby laboratorium elektrycznego wyposażenia pojazdów samochodowych.

Prezentacja D. Rumiński – pdf