Praca inżynierska – Jakub Kosiński
Temat: Systemy transmisji danych w pokładowej diagnostyce samochodowej na przykładzie magistrali CAN
Celem niniejszej pracy dyplomowej inżynierskiej było przedstawienie charakterystyki, sposobu działania w teorii oraz w praktyce, najpopularniejszych sieci cyfrowych wykorzystywanych obecnie w pojazdach samochodowych.
Pracę można podzielić na trzy główne części. Pierwsza część jest to opis teoretyczny 3 magistral danych. Najobszerniej została przedstawiona sieć CAN ze względu na to, iż jest to główny temat niniejszej pracy dyplomowej.
Druga część – praktyczna, to opis możliwości, jakie umożliwia stanowisko dydaktyczne firmy Mechatronika z Poznania, które zostało udostępnione do przeprowadzenia badań oraz pomiarów w laboratorium Zakładu Systemów Informatycznych i Trakcyjnych w Transporcie na Wydziale Transportu PW. Z pomocą programu komputerowego VCDS do diagnostyki pokładowej oraz urządzeń pomiarowych takich jak oscyloskop można odczytać sygnały magistrali CAN a następnie zasymulować typowe usterki tej sieci w celu wykazania, jaki mają wpływ na przebieg sygnału. Wyniki pomiarów są zawarte w pracy w postaci zdjęć ekranu z programu VCDS oraz oscyloskopu z widocznymi wykresami przebiegu sygnału.
Opracowano instrukcję do przeprowadzania ćwiczenia pt. Analiza pracy magistrali CAN na podstawie modułu komfortu, w Laboratorium Wyposażenia Elektrycznego Pojazdów Samochodowych Wydziału Transportu.
W skład instrukcji wchodzi:
– zwięzłe kompendium wiedzy na temat systemu transmisji danych CAN,
– opis stanowiska dydaktycznego Moduł Komfortu Pojazdu firmy Mechatronika,
– opis programu VCDS,
– instrukcja przeprowadzania ćwiczeń wraz z pytaniami kontrolnymi.
Praca napisana w sposób prosty i zrozumiały z wykorzystaniem dużej liczby przykładowych ilustracji w celu lepszego zrozumienia przez czytelnika poruszanych kwestii teoretycznych.