Praca inżynierska – Maciej Rogowski
Temat: Badania fotometryczne świateł do jazdy dziennej
Głównym celem pracy dyplomowej było opracowanie koncepcji pomiaru parametrów fotometrycznych wybranych świateł do jazdy dziennej.
Do badań zostały wykorzystane trzy lampy. Dwie z nich zostały wymontowane z samochodu osobowego Opel Insignia. W pierwszej lampie źródłem światła była klasyczna żarówka dwuwłóknowa, a w drugiej elektroluminescencyjne diody LED. Trzecim badanym obiektem były akcesoryjne światła do jazdy dziennej wykorzystujące również technologię LED.
Na początku pracy zostały opisane wymagania prawne obowiązujące homologowane światła do jazdy dziennej. Dotyczą one rozmieszczenia lamp na pojeździe, oznaczeń homologacyjnych, powierzchni widocznej, światłości, minimalnych wartości kątów rozsyłu światła w przestrzeni, włączania i wyłączania oraz współpracy z innymi światłami pojazdu, barwy światła.
Kolejne rozdziały dotyczą źródeł światła stosowanych w oświetleniu do jazdy dziennej, ich charakterystyki oraz parametrów elektrycznych i świetlnych. Opisano żarówki halogenowe montowane w światłach mijania, które również można uznać za oświetlenie stosowane podczas jazdy w ciągu dnia. Stricte do jazdy dziennej wykorzystuje się scharakteryzowane później źródła, tj. klasyczna żarówka jednowłóknowa P 25 – 1 i dwuwłóknowa P 25 – 2 oraz diody LED.
Następnie została przedstawiona koncepcja pomiarów określonych parametrów fotometrycznych i elektrycznych. Mierzone parametry to natężenie i napięcie prądu zasilającego, rozkład światłości, temperatura barwowa, widmo promieniowania i współrzędne trójchromatyczne. Opis koncepcji zawiera również charakterystykę stanowisk przeznaczonych do badań wymienionych właściwości oraz wykorzystanych w nich urządzeniach, takich jak goniometr, fotometr czy spektrofotometr.
Na końcu pracy przedstawiono przebieg wykonanych badań oraz ich wyniki. Obrazują one cechy charakterystyczne każdego z analizowanych źródeł. Umożliwiają również określenie, które źródła mają najlepsze właściwości elektryczne i świetlne.