Praca magisterska – Maciej Mucha

Temat: Elektroniczne systemy wspomagające pracę kierowcy

Głównym celem pracy było przedstawienie rozwiązań technicznych wspomagających pracę kierowcy.

Znaczne zwiększenie liczby pojazdów poruszających się po drogach, ich wymiarów czy parametrów technicznych pociąga za sobą konieczność wsparcia kierowcy w prowadzeniu pojazdu w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Odpowiedzią na powstałe potrzeby jest szeroka gama systemów asystenckich i wspomagających pracę kierowcy. Niektóre systemy montowane są w pojazdach samochodowych już od wielu lat, inne są dopiero na etapie opracowywania lub testów (np. systemy lidarowe).

Jednym z głównych stosowanych obecnie systemów ułatwiających manewrowanie przy małych prędkościach pojazdem jest system ultradźwiękowych czujników parkowania. Początkowo układy te były bardzo kosztowne i oferowane wyłącznie do samochodów wyższej klasy. Rozwój techniki pozwolił na zmniejszenie kosztów oraz poprawę niezawodności systemów parkowania. Z czasem zaczęto stosować je również w małych pojazdach miejskich. Pracę nad udoskonalaniem systemów parkowania cały czas trwają. Na rynku pojawiły się akcesoryjne zestawy czujników parkowania do samodzielnego montażu dedykowane do różnych pojazdów. Producenci tych zestawów proponują układy porównywalne pod względem zasięgu działania i skuteczności detekcji przeszkody z systemami montowanymi seryjnie w pojazdach nowych. Koniecznym jest jednak sprawdzenie właściwości owych zestawów, sposobu montażu oraz niezawodności zestawów akcesoryjnych w przypadku eksploatacji w warunkach ruchu drogowego.